Aspen
Båtrace - Grupp Aspen
Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara
Liljenroth & Malin Flinck
Material:
Balja - för att ha båtracet
Sugrör
Naturmaterial
Snöre/tråd
Sax
Tejp
Papper - för att bygga till på båten om man vill
Balja - för att ha båtracet
Sugrör
Naturmaterial
Snöre/tråd
Sax
Tejp
Papper - för att bygga till på båten om man vill
Förberedelser:
(Fylla de tre
baljorna med vatten och placera dem där vi ska ha aktiviteten. Placera ut
saxar, tejp, snören, sugrör vid baljorna).
Platsen för
aktiviteten är Dalbobergen i Vänersborg. Barnen delas upp
i grupper, totalt tre grupper. Under aktiviteten kommer barnen
testa vilka naturföremål som flyter respektive sjunker. Därefter kommer
alla studenter få göra varsin båt av naturmaterial som de själva
valt. Aktiviteten är anpassad till barn mellan 4-7 år eftersom
barn i denna ålder börjar bli intresserade av att konstruera med avsikt att
avbilda verkligheten.
Vid
planeringen av vår aktivitet har vi tagit inspiration av Lättman-Masch,
R. m.fl (2014) Leka och lära – Naturvetenskap och teknik
ute – förskola och förskoleklass. och Persson-Gode, K. (2013)
aktivitetskort – Teknik i förskolan
Utförande:
Barnen ställer hypoteser angående vilket naturmaterial som flyter, respektive sjunker Exempelvis: "Jag tror att pinnen flyter därför att..."
Hitta material i naturen och testa ifall det flyter.
Bygg en egen båt.
Testa ifall båten flyter.
Båtrace med sugrör.
Barnen ställer hypoteser angående vilket naturmaterial som flyter, respektive sjunker Exempelvis: "Jag tror att pinnen flyter därför att..."
Hitta material i naturen och testa ifall det flyter.
Bygg en egen båt.
Testa ifall båten flyter.
Båtrace med sugrör.
Pedagogiskt syfte:
Syftet med
aktiviteten är att låta barnen undersöka
densitet och låta barnen använda sin kreativa förmåga i
konstruktionsbyggande för att sedan se om materialet flyter eller
sjunker.
Mål:
Barnen ska få uppleva densitet genom att undersöka naturmaterial som flyter, respektive sjunker.
Låta barnen formulera och prova en hypotes.
Motivering av val av arbetssätt:
Vi valde
denna aktivitet då vi anser att den kan kopplas till fysik. Genom
aktiviteten skapas möjligheter för barnen att använda sin kreativa förmåga, sin
fantasi på ett lekfullt sätt.
Förklara begreppet massa, densitet och volym
Träpinnen
flyter i vattnet, medan stenen sjunker. Även om stenen och träpinnen har samma
storlek så har stenen högre densitet. Det beror på att atomerna i stenen är
placerade tätare mellan varandra än vad de i pinnen. Densitet har med atomerna att
göra, det mäter hur kompakta ämnena är, alltså tätheten av hur nära atomerna
sitter mot varandra. Ju högre densiteten har desto fler atomer trängs på samma
volym. Volymen anger alltså hur mycket materien kan rymma, två likadana föremål
kan alltså rymma lika mycket volym men väga olika mycket, det beror alltså på
densiteten. För att något ska kunna flyta måste föremålet vara lättare eller
väga lika mycket som vattnet som trängs undan. Föremål som sjunker har högre
densitet, atomerna sitter alltså tätare i det materialet och väger då mer än
vattnet. Det gör att träpinnen flyter i vattnet
eftersom den har en lägre densitet.
Vilket material som har högre densitet än vatten sjunker. Och något
med lägre densitet än vatten, kommer att flyta. Detta är
resultatet av att träpinnen flyter och stenen sjunker.
Referenser:
Lättman-Masch,
R., Wejdemark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A.
(2014). Leka och lära –
Naturvetenskap och teknik ute – Förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching förlag
AB.
Persson-Gode,
K. (2013). Aktivitetskort Teknik i
förskolan. Stockholm: Natur och Kultur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar