Ballongbil - Grupp Aspen
Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck
Vår teknikuppgift är att konstruera en
ballongbil och vi har valt att rikta oss till barn i den konvergenta symbolleken, 4-7 år. Barn i
denna åldern börjar bli intresserade av det som de konstruerar ska avbilda det
verkliga objektet. Barnens erfarenheter har betydelse för deras konstruktioner.
I denna åldern börjar barn diskutera och bygga tillsammans. Vårt val av
konstruktionen av ballongbilen är för att många barn har erfarenhet av bilar,
exempelvis genom att ha åkt bil eller sett en bil. Konstruktionen av bilen
utmanar barnen i deras kreativa skapande och i detta arbetet erbjuds även
barnen att leka och använda sig av sin fantasi, bilarna kan även konstrueras
efter exempelvis intresse eller tema.
Instruktioner
0. Valfritt - Forma förpackningen till en
valfri kaross.
1. Klipp till två sugrörsbitar som är något kortare än mjölkförpackningen.
2. Klipp till två blompinnar som är lite längre än mjölkförpackningen
(detta kommer bli hjulaxlar på bilen).
3. Trä sugrören över blompinnarna.
4. Gör hål i mitten av plastkorkarna
(hjulen). och
5.
Trä sedan plastkorkarna ytterst på blompinnarna.
6. Tejpa fast sugrören med blompinnar (hjulaxlarna) med hjulen under
karossen.
7. Tejpa fast en bit sugrör på ballongen så att det sluter tätt.
8. Fäst ballongen på bilen.
9. Blås upp och kör!
Varför åker bilen fram?
För studenter:
Lungorna behöver energi för att blåsa upp
ballongen och den energin kommer från frukosten vi åt på morgonen eller
middagen vi åt från kvällen innan. Matens energi kommer i sin tur från den
förnybara energin i solens strålar och detta har växterna fångat upp genom
fotosyntes. Energin i maten vi äter, omvandlas sedan rörelseenergin i våra
kroppar som lungorna sedan kan använda för att trycka in luft i ballongen. När
ballongen fylls på med luft, överförs energin till luften inuti ballongen och
så länge som ballongen är stängd lagras energin där, dvs. en upplåst ballong
som är stängd har ett konstant tryck åt alla håll. När ballongen öppnas så
omvandlas den lagrade energin till rörelseenergi. Luften far åt ett håll och
ballongbilen åker åt det andra hållet. Trycket i ballongen driver bilen framåt.
Enligt principen om att en kraft åt ett håll alltid förutsätter en kraft åt
andra hållet.
För barn:
Om vi blåser upp luft i en
ballong och håller i änden, så stannar luften kvar i ballongen. När vi släpper
taget om ballongen, då vill luften åka ur ballongen och gör att bilen åker fram.
En
artefakt som är kopplad till barnens vardag är bilen. Arbetet kring bilar kan
ge möjlighet för barnen att prova sig fram för att sätta samman de olika
delarna till en modell av en bil eller också kan de arbeta med hjälp av en
beskrivning. För att underlätta för barnen kan det vara till en fördel att ta
med barnen ut och titta på en bil för att se vad man behöver för delar och vart
de är placerade inför byggandet. Genom att barnen får utforska hur en bil ser ut får de även möjlighet att undersöka vilka delar som
behövs för en fungerande bil som t.ex. modell, storlek, hur många däck eller
vad som får bilen att åka.
Det är viktig att låta barnen jämföra och
observera skillnaden på leksaksbilar och riktiga bilar för att få inspiration
och ett perspektiv med hjälp av exempelvis bilder, filmer eller
konstruktionsritning. Med inspiration från den verkliga bilen får barnen
möjlighet att prova sina idéer och komma med lösningar allt eftersom arbetet
med bilen fortgår. Genom att först testa och plocka isär saker på egen hand och
med hjälp av konstruktionen, beskrivning och pedagogernas stöd av att bygga en
ballongbil som får barnen att utveckla sin kreativitet. Syftet med teknik
innebär alltså att lösa ett problem som fyller ett syfte, i detta fallet är
byggandet av ballongbilen socialt samspel, utforskande och deltagande i
konstruktionsbygget samtidigt som barnen utvecklar sin finmotorik och många
delar av läroplanen kommer med i processen.
Det mest betydelsefulla med arbetet är att
barnen får erfarenhet av att använda materialen på olika sätt och dess
funktioner som leder till att de kan utforska och undersöka olika material som
kan användas till deras kreativa tankar. I samband med barnens
konstruktionsarbete har pedagogerna även möjlighet att samtala om bilens olika
delar och utveckla barnens ordförråd, exempelvis vilka delar finns på din bil?
Det är även ett bra tillfälle att diskutera bilens miljöpåverkan, exempelvis
varför en bil behöver bränsle och hur bränsle påverkar naturen.
Lpfö98:
-
Barn söker och erövrar
kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom
att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens
lärande bli mångsidigt och sammanhängande.
-
/…/Förskolan ska
medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur
och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska
hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det
bidrar till en bättre miljö både nutid och framtid/.../.
-
utvecklar sin förmåga
att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
-
utvecklar sin förmåga
att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och
redskap,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar