onsdag 16 maj 2018

Båtracet - ny uppladdning


Aspen
Båtrace - Grupp Aspen
Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck 


Material:
Balja -  för att ha båtracet                          
Sugrör                      
Naturmaterial           
Snöre/tråd       
Sax               
Tejp                                                      
Papper -  för att bygga till på båten om man vill                                                

Förberedelser:
 
(Fylla de tre baljorna med vatten och placera dem där vi ska ha aktiviteten. Placera ut saxar, tejp, snören, sugrör vid baljorna).  
Platsen för aktiviteten är Dalbobergen i Vänersborg. Barnen delas upp i grupper, totalt tre grupper. Under aktiviteten kommer barnen testa vilka naturföremål som flyter respektive sjunker. Därefter kommer alla studenter få göra varsin båt av naturmaterial som de själva valt. Aktiviteten är anpassad till barn mellan 4-7 år eftersom barn i denna ålder börjar bli intresserade av att konstruera med avsikt att avbilda verkligheten.  
Vid planeringen av vår aktivitet har vi tagit inspiration av Lättman-Masch, R. m.fl (2014) Leka och lära – Naturvetenskap och teknik ute – förskola och förskoleklass. och Persson-Gode, K. (2013)  aktivitetskort – Teknik i förskolan
  
Utförande:
Barnen ställer hypoteser angående vilket naturmaterial som flyter, respektive sjunker Exempelvis: "Jag tror att pinnen flyter därför att..."
Hitta material i naturen och testa ifall det flyter. 
Bygg en egen båt. 
Testa ifall båten flyter. 
Båtrace med sugrör. 


Pedagogiskt syfte:  
Syftet med aktiviteten är att låta barnen undersöka densitet och låta barnen använda sin kreativa förmåga i konstruktionsbyggande för att sedan se om materialet flyter eller sjunker. 

Mål:  

Barnen ska få uppleva densitet genom att undersöka naturmaterial som flyter, respektive sjunker.
Låta barnen formulera och prova en hypotes.  

Motivering av val av arbetssätt:
 
Vi valde denna aktivitet då vi anser att den kan kopplas till fysik. Genom aktiviteten skapas möjligheter för barnen att använda sin kreativa förmåga, sin fantasi på ett lekfullt sätt.  

Förklara begreppet massa, densitet och volym
 
Träpinnen flyter i vattnet, medan stenen sjunker. Även om stenen och träpinnen har samma storlek så har stenen högre densitet. Det beror på att atomerna i stenen är placerade tätare mellan varandra än vad de i pinnen. Densitet har med atomerna att göra, det mäter hur kompakta ämnena är, alltså tätheten av hur nära atomerna sitter mot varandra. Ju högre densiteten har desto fler atomer trängs på samma volym. Volymen anger alltså hur mycket materien kan rymma, två likadana föremål kan alltså rymma lika mycket volym men väga olika mycket, det beror alltså på densiteten. För att något ska kunna flyta måste föremålet vara lättare eller väga lika mycket som vattnet som trängs undan. Föremål som sjunker har högre densitet, atomerna sitter alltså tätare i det materialet och väger då mer än vattnet. Det gör att träpinnen flyter i vattnet eftersom den har en lägre densitet.  
Vilket material som har högre densitet än vatten sjunker. Och något med lägre densitet än vatten, kommer att flyta.  Detta är resultatet av att träpinnen flyter och stenen sjunker.

Referenser: 
 
Lättman-Masch, R., Wejdemark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2014). Leka och lära – Naturvetenskap och teknik ute – Förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching förlag AB.  
Persson-Gode, K. (2013). Aktivitetskort Teknik i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...