tisdag 24 april 2018

Teknikuppgift timglas


Sammanfattning teknikuppgift


Vi har valt att konstruera ett timglas med hjälp av återbrukat material i form av petflaskor. Vi har valt att fokusera på ämnet tid eftersom vi i studiegruppen har erfarenheter av att barnen ofta har frågor och funderingar kring ämnet. Då tid vanligtvis ses som något abstrakt bland barn är vår förhoppning att via ett timglas konkretisera och synliggöra tid.

Timglaskonstruktionen har vi valt att hålla enkel så att barnen själva kan bygga ihop den med hjälp av en algoritm (stegvis instruktion). Vi har använt oss av två petflaskor som sedan sammanfogas genom att vi limmat ihop korkarna och sedan borrat ett hål i dem så att vattnet kan passera. Under tiden upptäckte vi hur fysikens lagar påverkade vår konstruktion då vi inte fick vattnet att rinna. Vi fick då slå våra kloka huvuden ihop och leta efter en lösning på problemet vilket resulterade i att vi fick konstruera en lufttransport mellan flaskorna. Med hjälp av flaskans utformning, storleken på hålet, mängden vatten och lufttransporten kunde vi förflytta vattnet från den ena flaskan till den andra. Med hjälp av vattenmängden och den storlek på hålet vi valt kunde vi reglera tiden vi vill att timglaset ska representera.

Barnen ges genom uppgiften möjlighet att:

·       Träna på att följa instruktioner

·       Få en ökad förståelse för tid

·       Få en ökad förståelse för återanvändning

·       Att utforska naturvetenskap och teknik

·       Att tillverka enkla tekniska artefakter

För att få en ökad förståelse för naturvetenskap så är enkla tekniska hjälpmedel ett bra redskap att arbeta med.



Grupp Isadora:

Jenny Severinsson

Caroline Johansson 85

Kristin Andersson

Pernilla Johansson

Anna Sacic

Gunilla Werner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...