måndag 23 april 2018

Ballongbil - Grupp Aspen



Ballongbil - Grupp Aspen 
Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck

Vår teknikuppgift är att konstruera en ballongbil och vi har valt att rikta oss till barn i den konvergenta symbolleken, 4-7 år. Barn i denna åldern börjar bli intresserade av det som de konstruerar ska avbilda det verkliga objektet. Barnens erfarenheter har betydelse för deras konstruktioner. I denna åldern börjar barn diskutera och bygga tillsammans. Vårt val av konstruktionen av ballongbilen är för att många barn har erfarenhet av bilar, exempelvis genom att ha åkt bil eller sett en bil. Konstruktionen av bilen utmanar barnen i deras kreativa skapande och i detta arbetet erbjuds även barnen att leka och använda sig av sin fantasi, bilarna kan även konstrueras efter exempelvis intresse eller tema.  

Instruktioner
0.   Valfritt - Forma förpackningen till en valfri kaross. 
1.     Klipp till två sugrörsbitar som är något kortare än mjölkförpackningen. 
2.     Klipp till två blompinnar som är lite längre än mjölkförpackningen (detta kommer bli hjulaxlar på bilen). 
3.     Trä sugrören över blompinnarna.  
4.   Gör hål i mitten av plastkorkarna (hjulen). och   
5.    Trä sedan plastkorkarna ytterst på blompinnarna.  
6.     Tejpa fast sugrören med blompinnar (hjulaxlarna) med hjulen under karossen. 
7.     Tejpa fast en bit sugrör på ballongen så att det sluter tätt. 
8.     Fäst ballongen på bilen. 
9.     Blås upp och kör! 

Varför åker bilen fram?
För studenter:
Lungorna behöver energi för att blåsa upp ballongen och den energin kommer från frukosten vi åt på morgonen eller middagen vi åt från kvällen innan. Matens energi kommer i sin tur från den förnybara energin i solens strålar och detta har växterna fångat upp genom fotosyntes. Energin i maten vi äter, omvandlas sedan rörelseenergin i våra kroppar som lungorna sedan kan använda för att trycka in luft i ballongen. När ballongen fylls på med luft, överförs energin till luften inuti ballongen och så länge som ballongen är stängd lagras energin där, dvs. en upplåst ballong som är stängd har ett konstant tryck åt alla håll. När ballongen öppnas så omvandlas den lagrade energin till rörelseenergi. Luften far åt ett håll och ballongbilen åker åt det andra hållet. Trycket i ballongen driver bilen framåt. Enligt principen om att en kraft åt ett håll alltid förutsätter en kraft åt andra hållet. 
För barn:
Om vi blåser upp luft i en ballong och håller i änden, så stannar luften kvar i ballongen. När vi släpper taget om ballongen, då vill luften åka ur ballongen och gör att bilen åker fram.
   
En artefakt som är kopplad till barnens vardag är bilen. Arbetet kring bilar kan ge möjlighet för barnen att prova sig fram för att sätta samman de olika delarna till en modell av en bil eller också kan de arbeta med hjälp av en beskrivning. För att underlätta för barnen kan det vara till en fördel att ta med barnen ut och titta på en bil för att se vad man behöver för delar och vart de är placerade inför byggandet. Genom att barnen får utforska hur en bil ser ut får de även möjlighet att undersöka vilka delar som behövs för en fungerande bil som t.ex. modell, storlek, hur många däck eller vad som får bilen att åka. 

Det är viktig att låta barnen jämföra och observera skillnaden på leksaksbilar och riktiga bilar för att få inspiration och ett perspektiv med hjälp av exempelvis bilder, filmer eller konstruktionsritning. Med inspiration från den verkliga bilen får barnen möjlighet att prova sina idéer och komma med lösningar allt eftersom arbetet med bilen fortgår. Genom att först testa och plocka isär saker på egen hand och med hjälp av konstruktionen, beskrivning och pedagogernas stöd av att bygga en ballongbil som får barnen att utveckla sin kreativitet. Syftet med teknik innebär alltså att lösa ett problem som fyller ett syfte, i detta fallet är byggandet av ballongbilen socialt samspel, utforskande och deltagande i konstruktionsbygget samtidigt som barnen utvecklar sin finmotorik och många delar av läroplanen kommer med i processen.  

Det mest betydelsefulla med arbetet är att barnen får erfarenhet av att använda materialen på olika sätt och dess funktioner som leder till att de kan utforska och undersöka olika material som kan användas till deras kreativa tankar. I samband med barnens konstruktionsarbete har pedagogerna även möjlighet att samtala om bilens olika delar och utveckla barnens ordförråd, exempelvis vilka delar finns på din bil? Det är även ett bra tillfälle att diskutera bilens miljöpåverkan, exempelvis varför en bil behöver bränsle och hur bränsle påverkar naturen. 

 Lpfö98: 

-          Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande. 
-          /…/Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både nutid och framtid/.../.  
-          utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,  
-          utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...