Jenkas hissbygge
Vi i grupp
Jenka (Diana Ohlsson, Kristin Johansson, Heléne Gråberg, Johanna Eklund,
Felicia Sjöberg Ellgren och Märta Bryntesson) valde att konstruera en hiss,
lagom för Legofigurer att transporteras i. Vi ville utgå från barns vardag ur
ett bredare perspektiv, där vi föreställde oss att de flesta barn i vår
målgrupp (åldern fyra till sex år) har erfarenheter av att själva åka hiss, men
också av allt leka med Lego.
Tanken var också att de skulle vara bekanta med
det material som vi använde oss av under byggandet, vilket bland annat bestod
av plankor, skruv, spik, tomma Pringlesrör och färgat papper. Eftersom vår
artefakt dels är relativt komplex i sin uppbyggnad och dels krävde en del
arbete som förutsätter vuxnas medverkan eller åtminstone noggranna övervakning,
utgick vi från en ritning som inte i detalj visade varje steg av
tillverkningsprocessen. Tanken var att
ritningen skulle ge barnen erfarenheter av hur en instruktion kan se ut och i
vilken ordning den är avsedd att följas (därav har vi numrerat bilderna). Vi
utgick från Bjurulfs (2013) tankar om att vi lever i ett samhälle där det är
viktigt att kunna följa olika typer av instruktioner och manualer. En viktig
aspekt blir då att dels förstå i vilken ordning en instruktion är avsedd att
följas, dels att kunna göra kopplingar mellan en mer abstrakt, animerad ritning
och det verkliga materialet.
Planen var
alltså att skapa en hiss av två sammansatta Pringlesrör, där en hisskorg
färdades upp och ner genom röret med hjälp av ett tunt rep som löpte genom en
karbinhake i konstruktionens övre del. På så sätt ville vi ge barnen en känsla
för hur en kraft kan byta riktning, likt den gör med hjälp av den sjätte enkla
maskinen, block och talja. Under byggets gång avvek vi från vår ritning i några
punkter, då vi ansåg att förändringarna var en förbättring gentemot
grundplanen. En spik i konstruktionens nedre del medförde att repet löpte
lättare genom hisshuset och gav oss två förenklade ”block” – det ena i form av
karbinhaken och det andra i form av spiken. I stället för att, som i ritningen,
stabilisera hisskorgen med hjälp av fler rep runt om och en kork som tyngd
under, valde vi att fästa en remsa hårt papper runt hisskorgen. Att vara beredd
att prova sig fram under arbetets gång var också ett arbetssätt som vi tänkte
oss att vi skulle använda tillsammans med barnen, i enlighet med ett tekniskt
arbetssätt där det ses som en fördel att våga testa sina idéer, göra
förändringar och testa igen. I valet att tillverka en artefakt som är tänkt att
fungera som en leksak som barnen själva kan använda sig av, fanns också en
avsikt att uppmuntra en form av entreprenöriellt lärande där barnen kan
uppmuntras till att senare ta initiativ till egna artefakter som kan användas i
andra lekar.
Vi utgick
från förskolans läroplan i flera delar då vi utformade vår artefakt och de
tillhörande undervisningssituationerna. Förutom de teknikrelaterade målen under
kapitel 2:2 lade vi bland annat vikt vid ett ämnesövergripande lärande, där
möjlighet till användning av matematiska begrepp (över, under, stor, liten, hur
många Legofigurer etc.) och kommunikations- och språkutveckling i samtal under
arbetets gång var två huvudspår. Att arbetet skulle utgå från barnens intressen
(här tänkte vi oss en Legointresserad målgrupp) och att deras möjligheter till
inflytande och delaktighet togs i beaktande var andra aspekter vi fokuserade
på. Vi diskuterade också kring genusaspekten och kom överens om att det vid
teknik- och konstruktionsarbete är av stor vikt att beakta pedagogernas ansvar
att motverka traditionella könsroller och -mönster, både vad gäller det egna
agerandet vid konstruktionsarbetet (så att vi exempelvis inte som kvinnor talar
på ett nedlåtande sätt om våra egna förmågor) och hur vi bemöter barnen. Här
kommer vi också in på dokumentationsuppdraget, som kanske bör inkludera ett
särskilt fokus på hur pojkar respektive flickor agerar vid byggandet och hur vi
som pedagoger kan arbeta vidare för en verksamhet där pojkar och flickor
upplever samma möjligheter i såväl lek, byggande som i sina framtida arbetsliv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar