Sammanfattning av vår redovisning
Utifrån frågeställningen, hur
blir vattnet rent, har vi valt att konstruera en artefakt i form av ett vattenreningsverk
och de mål i läroplanen för förskolan som kan knytas till vår idé är.
Förskolans
värdegrund och uppdrag
·
Barnen
ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin
kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssätt
förutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära
balanseras och bildar en helhet.
·
Förskolan
ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.
Förskolans
mål:
·
Att
barnen utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur
enkel teknik fungerar
· Att
barnen utvecklar sin förmåga att bygga, skapa, och konstruera med hjälp av
olika tekniker, material och redskap (Skolverket, 2016).
Vi
har medvetet valt olika didaktiska teorier som är relevanta och stärker vårt
förhållningssätt i undervisningen med barnen. Friedrich Fröbel och John Deweys
teorier handlar om att de tycker det är viktigt att barnen redan från tidig
ålder får vara med och konstruera, därav att vi vill att barnen ska få vara med
och bygga ett vattenreningsverk. Som tekniskt hjälpmedel använder vi oss av en
Power Point vid vår redovisning. Vår konstruktion av vattenreningsverket satte vi ihop under redovisningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar