Pernilla Svan, Fannie Göthe, Hillary Johansson, Alexandra Kleist Ståhl, Johanna Kortegangas
Vilka naturföremål
flyter eller sjunker?
Förberedelser: Åldrarna är 3–6 år. Förbered
barngruppen om allemansrätten som betyder att man inte får störa och inte
förstöra i naturen. Plats med mycket material. Förbered med hinkar så du kan
fylla baljan med vatten. Testa gärna föremålen någon dag innan du utför
aktiviteten så du själv får kunskap om de flyter eller sjunker.
Utförande: Dela upp barnen i två olika grupper
där ena gruppen får hämta föremål som de tror flyter och den andra gruppen
hämtar föremål som de tror sjunker. När de hämtat föremålen får de lägga det i
respektive högar och ställa sig så nära baljan som möjligt så alla ser. Vi
pedagoger tar sedan föremålen de hämtat och frågar varför de valt som de gjort
och därefter lägger vi ner dem i baljan och ser om deras hypoteser stämmer. Efter
detta diskuterar vi tillsammans med barnen om varför dessa flyter respektive
sjunker.
Pedagogiskt syfte: Eftersom barnen själva får hämta
materialet och lägga i vattnet så får de på ett lekfullt sätt undersöka och
upptäcka föremålets densitet. Under denna aktivitet lär sig även barnen
naturvetenskapliga begrepp.
Motivering till val av arbetssätt: Barnen ska upptäcka anledningen
till att saker flyter eller sjunker och att det inte beror på vikten utan av
material och dess form. Vi har blivit inspirerad av en aktivitet som finns i
boken Leka och lära naturvetenskap och
teknik ute på sidan 67. (Lettman-Mach, Weidmark, Johansson, Persson,
Ekbland, 2016). Vi valde detta arbetssättet för att barnen ska få upptäcka och
undersöka densitet på ett konkret sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar