Sammanfattning av vår artefakt - Vårknopparna
Vi i
vårknopparna har skapat en artefakt som föreställer en paddelbåt. Vi tog
inspiration i barnens ständiga intresse för allt som rör vatten och hur det kan
intressera barnen i undervisningen. Vi har gjort ett medvetet val som bygger på
att vi som pedagoger gör en prototyp av en paddelbåt som sedan visas upp för
barnen, som sedan ska få skapa sina egna paddelbåtar med hjälp av våran
konstruktionsritning. Ritningen består av bilder med en kortare text, anpassad
för barn i åldrarna 4-6 år. Vi valde just bilder för att göra det så konkret
för barnen som möjligt.
En möjlig
styrning att visa upp en färdig konstruktion och ritning kan tänkas men tanken
med att styra barnen i denna riktningen bygger på att barnen ska få en
erfarenhet för att sedan i enlighet med det tekniska arbetssättet som beskrivs
i litteraturen själva utveckla båten vidare för att ge den nya och förbättrade egenskaper.
Frågor vi hoppas ska kunna utmana barnen i det fortsatta arbetet är exempelvis
hur båten kan röra sig framåt snabbare, vad för egenskaper och material som kan
behövas då. Och genom ett naturvetenskapligt arbetssätt pröva sig framåt med
det material vi erbjuder dem. Dels för att förbättra våran prototyp av
paddelbåten men också testa egna hypoteser om förändringar av konstruktionen.
En tanke vår
grupp har med artefakten är att den kan leda till naturvetenskapliga samtal med
barnen om vad det är som får paddelbåten att röra sig framåt. Exempelvis
fysikaliska fenomen i form av kraft, tekniska konstruktioner som vad
elasticiteten i gummisnodden bidrar till men också hur en energiomvandling sker
då lägesenergi går till rörelseenergi och paddelbåten kan röra sig framåt.
Hilma, Emma, Maria, Jenny & Emelie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar