Vems är maten?
Förberedelse
Rep i olika färger utmärkta med siffror.
Bilder på valda djur och bilder på dess föda.
Förberedd en startplats, lägg bilden på djurets föda och ev riktig föda, fäst
rep i lämpligt träd och gå sedan en tänkt bana, placera sedan ut vilket djur
som äter födan i slutet av repet. Lägg bilden upp och ned.
Utförande
Barnen kommer få se bilder på mat och lista ut vilket djur
som äter den maten. Dela in barnen i grupper, ställ en grupp vid vartdera rep.
Vänd på lappen i gruppen och låt barnen komma med förslag på vem som äter det.
Följ repet och se om hypotesen stämmer.
Vänta in alla i gruppen, vänd och se vad svaret är. När hela
gruppen sett svaret vänd tillbaka bilden och återgå till startplats. För att
sedan börja med nästkommande rep i ordningen. Utse ett nytt barn som går först,
gör denna rotation vid varje nytt rep. Det är detta barn som vänder lappen.
Pedagogiskt syfte
Syftet med aktiviteten är att uppmärksamma barn i åldern 3-5år
på vad olika djur äter som lever i svenska skogar och introducera hur djurs näringskedjor
ser ut.
Motivering till val
av arbetssätt
Genomförandet av aktiviteten kommer av att barnen på ett
lustfyllt och lärande sätt få in inblick i vad olika djur äter. Genom att använda konkret material i form av verklig föda i den mån det är möjligt kommer barnen kunna utforska med flera sinnen. Valet att
använda en slags hinderbana är för att främja barnens motoriska och koordinations
förmåga genom att dem får balansera och ta sig fram längs repet vilken utomhusmiljön ger möjlighet till. Genom att
barnen går banan tillsammans i grupp övar de sin samarbetsförmåga och får
erfara turtagningen. Att lappen ligger uppochner är tänkt för att inte första
barnen direkt ska se svaret och ropa innan resten av gruppen kommit fram. Detta
blir också ett spänningsmoment. Vi valde att använda oss av siffror på repen
för att på ett tydligt sätt visa ordningen på gången och synliggöra talföljd,
detta för att få in matematiken i aktiviteten. Utomhusmiljö främjar barns alla sinnen och det tas tillvara på genom konkret material i form av verklig föda i den mån det är möjligt.
Krokusarna: Sara Andreasson, Wanja Eriksson, Frida Erixon, Haidi Husom, Lizett Lövholt, Girish Framvik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar