Kampen
om kraften
Förberedelser
Medtag
två rep hemifrån och hitta någonting från naturen som kan markera mittpunkten.
Förbereda olika konstellationer, t.ex. två mot två, tre mot två och även
placera barnen på olika ställen av repet.
Utförande
Barnen
delas upp i två olika grupper, fem på varje sida. I grupper med blandade åldrar
3-5 år och både pojkar och flickor i båda lagen. Under utförandet testas olika
konstellationer som 3 åringar mot 5 åringar eller tre personer mot fyra. Testa
ställa barnen på olika ställen av repet för att se om det har någon betydelse
om man står nära mittpunkten eller långt bort.
Pedagogiskt syfte
Barnen
ska upptäcka kraft och dess funktion på ett lekfullt sätt. Genom samtal får
barnen reflektera över uppgiften de har framför sig och ställa en hypotes. Har
fysisk styrka, position, antal och ålder någon inverkan på kraften? Stämmer
deras hypotes med resultatet? Varför respektive varför inte? Dragkamp som
aktivitet handlar också om lagarbete hur man samspelar med andra. Tillsammans
så lär man sig utveckla olika tekniker för att samarbeta. Barnen lär sig också
att följa regler och enkla instruktioner. Det pedagogiska syftet med
aktiviteten är inte att vinna eller att något är rätt eller fel, utan mer att
prova på kraft som begrepp med hjälp av sig själva.
Motivering till val
av arbetssätt
Valet
att arbeta med dragkamp som aktivitet grundar sig i att vi anser att det är ett
lekfullt sätt att arbeta med fysik som område. Vi kommer i kontakt med
begreppet kraft och låter barnen reflektera kring något som de möter på varje
dag i sin vardag. Genom att använda sina kroppar fysiskt i aktiviteten får de
en chans att utveckla deras motorik, de får även lära sig att samarbeta med
varandra. Dragkamp är något som barn även ofta känner igen och har en tidigare
erfarenhet från, vilket också grundar sig i vårt val. Igenkänningsfaktorn i
aktiviteten anser vi gör att barnen känner att det dem gör är meningsfullt och
roligt.
Luna
+ Jufoon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar