Vi i gruppen ”Krokusarna”
har valt att konstruera en artefakt i form av ett timglas.
Vi har använt oss av salt, två stycken plastflaskor med kork, lim, tejp, skruvdragare och en tratt. Vår tanke med uppgiften är att barnen ska på ett lekfullt sätt få en uppfattning av tid samt få uppleva ett tekniskt föremål och hur teknik handlar om att skapa något för att underlätta för människan. Vi har valt att göra en konstruktionsritning i form av en algoritm. Barnen som vi har riktat uppgiften till är mellan fyra och sex år.
Vi har använt oss av salt, två stycken plastflaskor med kork, lim, tejp, skruvdragare och en tratt. Vår tanke med uppgiften är att barnen ska på ett lekfullt sätt få en uppfattning av tid samt få uppleva ett tekniskt föremål och hur teknik handlar om att skapa något för att underlätta för människan. Vi har valt att göra en konstruktionsritning i form av en algoritm. Barnen som vi har riktat uppgiften till är mellan fyra och sex år.
Didaktiska val vi har
gjort under denna konstruktion är att inte låta barnen få vissa svar direkt
utan få undersöka själva. Bjurulf (2013) nämner att barnen med detta
förhållningssätt får möjligheten till ett ökat tekniskt självförtroende samt
ett uppmuntrande att samspela och arbeta tillsammans med andra. Vi vill att barnen
ska få en känsla av att tekniken inte behöver vara så svår. Vi tycker det är viktigt
att ta tillvara på vår närmiljö och vill uppmuntra barnen till det därför blev
valet att använda oss av återvunnet material vid konstruktionen och tänker även
i barngruppen använda oss av material som redan finns på förskolan och
avslutningsvis plocka isär konstruktionen och ta reda på hur vi ska sortera det
som skräp för att bidra till naturens kretslopp.
Vi kopplar samman vår
konstruktionsritning och arbetet kring konstruktionen och undervisningen med bland
annat dessa läroplanmål (Lpfö98 rev 2016).
- ”barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö samt förstår sin delaktighet i naturens kretslopp”
- ”barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera”
- ”Utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkels teknik fungerar”
Det vi tar med oss är att
teknik inte är så främmande för oss längre och är bekväma att utforska teknik i
förskolan med barnen. Vi har insett att teknik inte behöver vara så avancerat
som vi tidigare trott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar