Hur vet man vad som flyter eller sjunker?
Förberedelser
Vi kommer behöva ha material med oss så som två baljor som
ska vara fyllda med vatten, detta görs av oss som leder aktiviteten i förväg så
att det är klart när barnen ska delta i vår planerade aktivitet. Två av oss i
gruppen kommer att ta med två naturmaterial hemifrån för att visa på vår
aktivitet som handlar om flyta-sjunka. (Med naturmaterial menar vi sådant som
finns naturligt i naturen.)
Utförande
Vi tänker att vi kommer att
introducera aktiviteten genom att ha med två naturföremål där vi frågor barnen
vad de tror kommer att hända med naturföremålen om vi lägger dem i baljan med
vattnet? Vi tänker att det blir en dialog i hela gruppen där vi sedan testar
och ser vad som händer med naturföremålen. (en kommer att sjuka och en kommer
att flyta). Därefter låter vi hälften av barnen hämta var sitt naturföremål som
de tror kommer att sjunka och andra hälften av barngruppen får hämta var sitt
naturföremål som de tror kommer att flyta. Därefter diskuterar vi barnens
hypoteser kring varför barnen tror att deras naturföremål sjunker eller flyter.
Sedan är det dags att testa och se vad som händer med deras naturföremål i
baljan och observera det som sker. När alla saker testats sorterar vi
tillsammans upp naturföremålen utifrån resultatet av experimentet samt jämför
utfallet med hypotesen.
Pedagogiskt syfte
Vårat pedagogiska syfte med aktiviteten är att skapa ett
intresse och ge barnen möjligheter till att erövra sig erfarenheter och
kunskaper om ett av fysikens fysikaliska fenomen flyta-sjunka. Genom att låta
barnen få uppleva och delta aktivt i aktiviteten med hela kroppen och alla
sinnena är det lättare att befästa kunskapen som de erövrar. Förskolans
läroplan säger att barnen ska ”utveckla sin förmåga att urskilja, utforska,
dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Skolverket, 2016,
s. 10), Vi anser att aktiviteten innefattar en stor del av det målet.
Motivering till val av arbetssätt
Vi valde detta arbetssätt då
studier visar på att inlärningen underlättas när hela kroppen och alla sinnen
används det gynnar även barnens koncentrationsförmåga och motoriska utveckling
då barnen lär sig genom att uppleva med olika sinnen vilket gör att kunskapen
befäster sig bättre. Vi har även i åtanke att utomhuspedagogiken har en central
roll i barnens lärande vilket är varför vi har valt att hålla aktiviteten
utomhus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar