Förberedelser
Snöre, genomskinliga plastpåsar,
saxar och naturmaterial
Utförande
Samlar gruppen, delar in dem i
fem smågrupper och introducerar ett problem som de ska lösa genom att bygga en
balansvåg, hitta jämviktspunkten och undersöka vilket naturmaterial som väger
mest. Problemet kommer vara; hur tar vi reda på vilket av naturmaterialen som
väger mest. Vi kommer bygga en balansvåg och visa hur man kan hitta
jämviktspunkten. Efter introduktionen ska varje grupp hitta varsin pinne och
försöka hitta jämviktspunkten på respektive grupps pinne för att sedan jämföra
naturmaterial med varandra. Därefter ska varje grupp försöka hitta tillbaka
till jämviktspunkten igen. Balansvåg (Lättman-Masch, Wejdmark, Jacobsson,
Persson & Ekblad, 2014).
Pedagogiskt
syfte
Syftet är att barnen ska bygga
en artefakt i form av en balansvåg och genom den få förståelse för
jämviktspunkten samt jämförelse av vikt, det är genom skapandet av artefakten
de kan lösa problemet som ställs inför dem. I förskolans läroplan står det att
barnen skall utveckla sin förmåga att bygga, skapa, konstruera med hjälp av
olika tekniker, material och redskap. Genom att jämföra vikt med hjälp av balansvågen så utvecklas även barnens matematiska förståelse.
Motivering
till val av arbetssätt
Istället för att endast
pedagogerna bygger en balansvåg får också barnen skapa dessa, genom detta får
de en ökad förståelse för hur konstruktionen fungerar. Vi riktar vår
undervisning till de äldsta barnen i förskolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar