Sammanfattning
teknikuppgift
Vi
har valt att konstruera ett timglas med hjälp av återbrukat material i form av petflaskor.
Vi har valt att fokusera på ämnet tid eftersom vi i studiegruppen har
erfarenheter av att barnen ofta har frågor och funderingar kring ämnet. Då tid
vanligtvis ses som något abstrakt bland barn är vår förhoppning att via ett
timglas konkretisera och synliggöra tid.
Timglaskonstruktionen
har vi valt att hålla enkel så att barnen själva kan bygga ihop den med hjälp
av en algoritm (stegvis instruktion). Vi har använt oss av två petflaskor som
sedan sammanfogas genom att vi limmat ihop korkarna och sedan borrat ett hål i
dem så att vattnet kan passera. Under tiden upptäckte vi hur fysikens lagar
påverkade vår konstruktion då vi inte fick vattnet att rinna. Vi fick då slå
våra kloka huvuden ihop och leta efter en lösning på problemet vilket
resulterade i att vi fick konstruera en lufttransport mellan flaskorna. Med
hjälp av flaskans utformning, storleken på hålet, mängden vatten och
lufttransporten kunde vi förflytta vattnet från den ena flaskan till den andra.
Med hjälp av vattenmängden och den storlek på hålet vi valt kunde vi reglera
tiden vi vill att timglaset ska representera.
Barnen
ges genom uppgiften möjlighet att:
· Träna på att följa instruktioner
· Få en ökad förståelse för tid
· Få en ökad förståelse för återanvändning
· Att utforska naturvetenskap och teknik
· Att tillverka enkla tekniska artefakter
För
att få en ökad förståelse för naturvetenskap så är enkla tekniska hjälpmedel
ett bra redskap att arbeta med.
Grupp
Isadora:
Jenny
Severinsson
Caroline
Johansson 85
Kristin
Andersson
Pernilla
Johansson
Anna
Sacic
Gunilla
Werner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar