Upplevelsehinken
Denna aktivitet är tagen och modifierad från www.skogeniskolan.se
Förberedelser:
Hinkar, påsar och naturmaterial. Känna, gissa och leta naturmaterial. Förbered tre hinkar med ett naturmaterial i. Sedan täck över hinken med en påse som har ett hål i mitten.
Utförande:
Börja med att lägga ut materialet på tre olika stationer i skogen. Dela in barnen i mindre grupper. Vid varje station låt varje barn känna i hinken och fundera över vad som kan finnas där, sedan ska de leta upp de föremål de tror finns i hinken. När barnen kommer tillbaka diskuteras vad de har hittat och varför de valde just det föremålet. Slutligen jämföra det barnen hittat med vad som finns i hinken. Detta upprepas vid varje station.
Pedagogiskt syfte:
Syftet med aktiviteten är att barnen får uppmärksamma naturen med hjälp av sina olika sinnen. Även att barnen får benämna och sätta ord på vad de känner i hinken, t.ex. hårt, mjukt, och vasst.
Motivering till val av arbetssätt:
Vi valde att arbeta i mindre grupper för att alla ska få möjlighet att få känna utan att se samt att kunna skapa sig en egen uppfattning. Denna aktivitet är också till för att barnen ska få uppleva med kroppen och andra sinnen än synen. Genom denna aktivitet vill vi ge barnen begynnande kunskaper inom biologi.
Rufus: Silje, Patrik, Elin, Kristina, Jessica och Lina.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Båtracet - ny uppladdning
Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck ...
-
Förberedelser Gå igenom med barnen att inte bryta av kvistar och barr från träd eller buskar utan plocka det som finns på marken allmänt ...
-
Ballongbil - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck Vår tek...
-
Sammanfattning teknikuppgift Vi har valt att konstruera ett timglas med hjälp av återbrukat material i form av petflaskor. Vi har...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar