måndag 23 april 2018

Kims Lek- Utomhuspedagogik Grupp: Socker

Kims Lek 
Förberedelse:  
Vi förbereder genom att plocka naturmaterialexempel: barr, kottar, blommor, löv medans vi är på exkursionen på Hunneberg, alltså innan grupparbetena ska utföras. Vi kommer även förbereda genom att ta med en filt.  
Utförande:  
Vi samlar barnen framför filten, säger att vi vill att det sitter i sina studiegrupper sedan presenterar vi vår uppgift. Sedan tar vi fram våra föremål en och en och lägger ned det på filten. Medan vi tar fram föremålet namnger vi det.  Sedan tar vi bort ett föremål ifrån filten och låter en studiegrupp i taget gå och leta efter det försvunna föremålet.  Vi ska även vara noga med reglerna och markera ut hur långt man får gå och hur länge man ska vara borta. Vi har valt att studiegrupperna ska få gå och leta efter föremålet 2 gånger var. Vi kommer även vara tydliga med avslutet och berätta för barnen när det är sista gången. 
Pedagogiskt syfte:  Syftet med vår aktivitet är att barnen skall få utforska och uppleva olika växter ute i naturen för att då utveckla en förståelse för vad det finns för växter i naturen. Vi vill också att de skall lära sig se skillnad på exempelvis löv och mossa och även lära sig känna igen dessa och få uppleva en bred variation av växter ifrån naturen. 
Val av arbetssätt: 
Vi använder oss av ett undersökande arbetssätt där barnen tänker ut vilket föremål som saknas och där de då med sin egna hypotes får utforska i skogen vart de tror den finns och då finna och ta med sig denna växt tillbaka till filten. De kommer också att lära sig genom variationer eftersom de kommer att se vad som är mossa och vad som inte är mossa, exempelvis ett löv. Vi kopplar också till Learning by doing av John Dewey där barnen lär sig genom att göra, vara aktiva, utforska och kommunicera med andra barn och pedagoger. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...