måndag 23 april 2018

Båtrace - Grupp Aspen

Båtrace - Grupp Aspen
Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck 

Material: 
Balja -  för att ha båtracet                           
Sugrör                       
Naturmaterial            
Snöre/tråd        
Sax                
Tejp                                                       
Papper -  för att bygga till på båten om man vill                                                

Förberedelser: 
(Fylla de tre baljorna med vatten och placera dem där vi ska ha aktiviteten. Placera ut saxar, tejp, snören, sugrör vid baljorna).  
Platsen för aktiviteten är Dalbobergen i Vänersborg. Barnen delas upp i grupper, totalt tre grupper. Under aktiviteten kommer studenterna testa vilka naturföremål som flyter respektive sjunker. Därefter kommer alla studenter få göra varsin båt av naturmaterial som de själva valt. Aktiviteten är anpassad till barn mellan 4-7 år eftersom barn i denna åldern börjar bli intresserade av att konstruera med avsikt att avbilda verkligheten.  
Vid planeringen av vår aktivitet har vi tagit inspiration av Lättman-Masch, R. m.fl (2014) Leka och lära – Naturvetenskap och teknik ute – förskola och förskoleklass. och Persson-Gode, K. (2013)  aktivitetskort – Teknik i förskolan
  
 Utförande: 
Barnen ställer hypoteser angående vilket naturmaterial som flyter, respektive sjunker Exempelvis: "Jag tror att pinnen flyter därför att..." 
Hitta material i naturen och testa ifall det flyter.  
Bygg en egen båt.  
Testa ifall båten flyter.  
Båtrace med sugrör. 

Pedagogiskt syfte:  
Syftet med aktiviteten är att låta barnen undersöka densitet och låta barnen använda sin kreativa förmåga i konstruktionsbyggande för att sedan se om det flyter eller sjunker. 

Mål:  

Använda enkla redskap och naturmaterial för att skapa och synliggöra ett föremåls densitet.  
Låta barnen formulera och prova en hypotes 

Motivering av val av arbetssätt: 
Vi valde denna aktivitet då vi anser att den kan kopplas till fysik men även många andra ämnen som också är ämnesöverskridande. Genom aktiviteten skapas även möjligheter för barnen att använda sin kreativa förmåga, sin fantasi på ett lekfullt sätt.  

Förklara begreppet massa, densitet och volym 
Träpinnen flyter i vattnet, medans stenen sjunker. Även fast de har samma storlek, har stenen mer massa så den är tyngre. 
Materialets massa (vikt) i förhållande till dess mängd kallas densitet.  
Densitet handlar om vikten på materialet. En sten har större massa än vatten med samma mängd, så den sjunker. Träpinnen har mindre massa än, samma mängd vatten. Det gör att träpinnen flyter i vattnet eftersom den har en lägre densitet.  
Vilket material som har högre densitet än vatten sjunker. Och något med lägre densitet än vatten, kommer att flyta.  

Referenser:  
Lättman-Masch, R., Wejdemark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2014). Leka och lära – Naturvetenskap och teknik ute – Förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching förlag AB.  
Persson-Gode, K. (2013). Aktivitetskort Teknik i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...