måndag 23 april 2018

Solstrålarna hur vet man om det sjunker eller flyter


Hur vet man vad som flyter eller sjunker?

Förberedelser

Vi kommer behöva ha material med oss så som två baljor som ska vara fyllda med vatten, detta görs av oss som leder aktiviteten i förväg så att det är klart när barnen ska delta i vår planerade aktivitet. Två av oss i gruppen kommer att ta med två naturmaterial hemifrån för att visa på vår aktivitet som handlar om flyta-sjunka. (Med naturmaterial menar vi sådant som finns naturligt i naturen.)

Utförande

Vi tänker att vi kommer att introducera aktiviteten genom att ha med två naturföremål där vi frågor barnen vad de tror kommer att hända med naturföremålen om vi lägger dem i baljan med vattnet? Vi tänker att det blir en dialog i hela gruppen där vi sedan testar och ser vad som händer med naturföremålen. (en kommer att sjuka och en kommer att flyta). Därefter låter vi hälften av barnen hämta var sitt naturföremål som de tror kommer att sjunka och andra hälften av barngruppen får hämta var sitt naturföremål som de tror kommer att flyta. Därefter diskuterar vi barnens hypoteser kring varför barnen tror att deras naturföremål sjunker eller flyter. Sedan är det dags att testa och se vad som händer med deras naturföremål i baljan och observera det som sker. När alla saker testats sorterar vi tillsammans upp naturföremålen utifrån resultatet av experimentet samt jämför utfallet med hypotesen.

Pedagogiskt syfte

Vårat pedagogiska syfte med aktiviteten är att skapa ett intresse och ge barnen möjligheter till att erövra sig erfarenheter och kunskaper om ett av fysikens fysikaliska fenomen flyta-sjunka. Genom att låta barnen få uppleva och delta aktivt i aktiviteten med hela kroppen och alla sinnena är det lättare att befästa kunskapen som de erövrar. Förskolans läroplan säger att barnen ska ”utveckla sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Skolverket, 2016, s. 10), Vi anser att aktiviteten innefattar en stor del av det målet.

Motivering till val av arbetssätt

Vi valde detta arbetssätt då studier visar på att inlärningen underlättas när hela kroppen och alla sinnen används det gynnar även barnens koncentrationsförmåga och motoriska utveckling då barnen lär sig genom att uppleva med olika sinnen vilket gör att kunskapen befäster sig bättre. Vi har även i åtanke att utomhuspedagogiken har en central roll i barnens lärande vilket är varför vi har valt att hålla aktiviteten utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...