måndag 23 april 2018

Jenka- Husbygge för Jänkorna

Aktivitet: Husbygge till jenkorna (anpassad till förskoleklass)

område: teknik

Förberedelser
Tillverka jenkor av naturmaterial. Dessa figurer får gärna vara i något varierande storlek för att lättare kunna uppmärksamma barnen på proportioner och möjliggöra större variation av lösningar på uppgiften. Finn en plats med god tillgång på material för husbygge, så som stenar, pinnar och lera. Om möjligt gärna en plats där det också finns möjlighet att utnyttja exempelvis stockar eller stubbar som grund för husbygget.

Utförande
Börja med att samla barnen i en halvcirkel och förklara förhållningsregler inför aktiviteten. Dels information om hur långt bort från samlingsplatsen de får röra sig under aktiviteten, dels om allemansrätten, så som att de inte får bryta kvistar från levande träd. Barnen delas upp i förslagsvis tre grupper, där grupperna tilldelas en varsin jenka som de får i uppdrag att bygga ett hus till. Huset ska skydda jenkorna mot regn och vind. Jenkorna tycker nämligen att platsen vi besöker är så vacker att de skulle vilja sova där en natt! Innan byggandet börjar har man förslagsvis en diskussion med barnen kring vad för slags material som skulle kunna användas, där barnen själva får ge förslag. Därefter får barnen, i sina grupper, gå iväg en bit och tillsammans skapa ett hus där jenkan från plats är och skyddad från väder och vind. När grupperna är färdiga samlas man igen och går tillsammans igenom hur husbygget gick och hur respektive grupp tänkte när de valde material/konstruktionssätt etc.

Pedagogiskt syfte
Syftet med aktiviteten är att barnen ska få använda sig av kreativitet och samarbete sinsemellan för att konstruera en artefakt inom ramarna för uppgiften. Inom dessa ramar ryms möjligheter att arbeta problemlösningsfokuserat och utöver konstruktionsaspekten (vilken kan kopplas till de teknikrelaterade målen i läroplanen) ger uppgiften förhoppningsvis tillfällen att arbeta med exempelvis kommunikation, språk, proportioner och respekt för miljön. På så sätt täcks flera delar av läroplanen in och den avslutande möjligheten till reflektion kring hur de olika grupperna valde att lösa uppgiften ger också tillfälle för barn att både dela med sig av sina egna och ta del av andras perspektiv.

Motivering till val av arbetssätt
Genom att uppgiften är relativt ”fri” lämnar den utrymme för barnens initiativ, kreativitet och samarbete. Barnen får också, genom att diskutera kring sitt eget och de andra gruppernas konstruktioner, tillfälle att delge egna perspektiv och ta del av andras. Aktiviteten är tänkt att upplevas som lek- och lustfylld för barnen och valet att utgå från jenkorna är tänkt att stimulera till just fantasi och lek. Tanken är att aktiviteten ska kunna ingå i ett bredare tema, där jenkorna exempelvis kan finnas med i andra aktiviteter (inom och utanför ramarna för teknik) i förskolans verksamhet och där vår aktivitet kan utgöra ett startskott för andra projekt med jenkorna som ”initiativtagare”. Inspiration till att arbeta utifrån sådana fantasifigurer har vi delvis tagit från ”Leka och lära naturvetenskap och teknik ute” av Lättman-Masch et al. (2016).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...