måndag 23 april 2018

Bygga balansvåg Grupp Mulle

Förberedelser
Snöre, genomskinliga plastpåsar, saxar och naturmaterial

Utförande
Samlar gruppen, delar in dem i fem smågrupper och introducerar ett problem som de ska lösa genom att bygga en balansvåg, hitta jämviktspunkten och undersöka vilket naturmaterial som väger mest. Problemet kommer vara; hur tar vi reda på vilket av naturmaterialen som väger mest. Vi kommer bygga en balansvåg och visa hur man kan hitta jämviktspunkten. Efter introduktionen ska varje grupp hitta varsin pinne och försöka hitta jämviktspunkten på respektive grupps pinne för att sedan jämföra naturmaterial med varandra. Därefter ska varje grupp försöka hitta tillbaka till jämviktspunkten igen. Balansvåg (Lättman-Masch, Wejdmark, Jacobsson, Persson & Ekblad, 2014).

Pedagogiskt syfte
Syftet är att barnen ska bygga en artefakt i form av en balansvåg och genom den få förståelse för jämviktspunkten samt jämförelse av vikt, det är genom skapandet av artefakten de kan lösa problemet som ställs inför dem. I förskolans läroplan står det att barnen skall utveckla sin förmåga att bygga, skapa, konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Genom att jämföra vikt med hjälp av balansvågen så utvecklas även barnens matematiska förståelse.

Motivering till val av arbetssätt

Istället för att endast pedagogerna bygger en balansvåg får också barnen skapa dessa, genom detta får de en ökad förståelse för hur konstruktionen fungerar. Vi riktar vår undervisning till de äldsta barnen i förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...