måndag 23 april 2018

Konstnärer ute i naturen 
Gruppnamn: Isadora. (Gunilla Werner, Caroline Johansson 85, Jenny Severinsson, Pernilla Johansson, Kristin Andersson & Anna Sacic). 

Förberedelse: Vitt ritpapper, en underläggskiva och vad naturen har att erbjuda. Exempelvis gräs, jord, maskrosor eller något dylikt som finns i naturen. Sten, kottar eller pinnar kan användas som mortel till att gnugga. Ett tips är att ha ett styvare papper ifall det skulle regna. Något att samla naturmaterialet i är också att föredra. 

Utförande:  

Den här aktiviteten kan med fördel utföras med hela barngruppen. Man väljer själv om alla ska delta på samma gång eller om aktiviteten utförs i mindre grupper. En vuxen instruerar med fördel hur växternas pigment färgar av sig på pappret. Alla deltagare får varsitt papper. Sedan får de leta efter lämpliga växter, jord och diverse naturmaterial för att sedan skapa sin egen målning. En viktig aspekt är att ta hänsyn till allemansrätten i skog och mark. Den kan lätt förklaras med att inte störa djuren och inte förstöra allt levande såsom träd och buskar. Be barnen förklara vilka dofter de kan känna av de olika naturmaterial de använt sig av. Fråga dom om hur stenen luktar. Vilken doft barnen associerar när de känner gräsets doft?  

Pedagogiskt syfte: 

Främsta fokus på denna aktivitet är att belysa ämnet kemi. Barn får också testa att skapa en målning där barn ges möjlighet att lära sig hur diverse naturmaterial färgar av sig. Andra syften med aktiviteten är att uppmärksamma och tar tillvara på naturens resurser, genom att skapa en bild med växternas färgämnen. Det är även ämnesöverskridande och berör också fysik, biologi och estetik. Fysiken finns i den kraft som behöver tillföras när exempelvis bladet gnids mot papperet, som ger upphov till friktion. Ämnet biologi finns med genom att olika arter av blommor, buskar och träd berörs. Estetiken får barn uppleva genom att pröva denna form av teknik. De får uppleva med flera sinnen och med hela kroppen. 


Motivering till val av arbetssätt 
Genom att ha ett vetenskapligt och öppet förhållningssätt så får barnen ställa en hypotes, vad är det som händer och varför är det så? De får undersöka, det kanske inte fungerar att måla med en sten, men det fungerar med gräs. Allemansrätten knyts ihop med uppgiften när barnen ska leta efter de olika materialen att ha till ritpapperet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...