torsdag 19 april 2018

Häxornas vattenmolekyler

Häxornas vattenmolekyler
Förberedelser 
Förbered barnen genom samtal om vattenmolekylen och dess olika faser. Samla sedan barnen i en ring utomhus på en större yta. 
Utförande 
Barnen håller varandra i hand och står helt tyst och stilla, detta symboliserar vatten i fast form (is) där varje barn är en vattenmolekyl. Nu tänder häxorna på sin kittel och vattnet börjar övergå till flytande form. Barnen börjar då röra på sig lite i ringen och håller varandra fortfarande i hand. Ju varmare det blir i kitteln desto mer rör barnen på sig. När vattnet sedan kokar rör de så mycket på sig att vattenmolekylerna släpper varandra och barnen springer då runt och dansar, de har då övergått i gasform (vattenånga) som stiger upp i himlen. Efter en stund svalnar ångan uppe i himlen och bildar regnmoln. Molekylerna har då sökt sig till varandra och bildat en ring igen (vatten), dessa faller sedan åter ner i häxornas kittel i form av regndroppar. 
Pedagogiskt syfte 
Syftet med aktiviteten är att barnen ska få en konkret och fysisk upplevelse om att vatten kan förekomma i olika former såsom fast, flytande och gas samt vad som sker i övergångarna mellan de olika formernaDetta för att skapa förståelse för vattenmolekylen och dess egenskaper. Genom aktiviteten får barnen också uppleva vattnets kretslopp. Begrepp som kan användas i undervisningen är fast, flytande, gas, avdunstning, kondensering, smältning och stelning.  
Motivering till val av arbetssätt  
Att använda sig av ett estetiskt uttryckssätt, i detta fallet drama, bidrar till ett lekfullt lärande för barnen. Att dessutom vara ute och genomföra aktiviteten förenklar då det finns tillgång till stor yta samt möjlighet för barnen att använda kropp och sinne på ett helt annat sätt än inomhus. Aktiviteten riktar sig till barn i förskoleklass. 
Inspiration till undervisningen har hämtats ifrån boken "Leka och lära naturvetenskap och teknik ute".  

Referens 
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Vimmerby: Outdoor Teaching 

Vårknopparna: Jenny, Emelie, Emma, Hilma, Maria & Donjeta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...