måndag 23 april 2018

Utomhus-pedagogiskt aktivitet :Förpackat ljud, ljudskillnader. Fysik



Utomhus-pedagogisk aktivitet
Grupp: Naturspanarna
Sofie, Christina, Nguiza, Linnéa

Förpackat ljud, ljudskillnader. Fysik

Förberedelser
Förbered fyra stycken tomma pet-flaskor, tejp och naturmaterial såsom pinnar, kottar, grus/sand och löv. Klipp upp pet-flaskorna så att hålet blir större och fyll flaskorna till lite mindre än hälften med ett naturmaterial i varje flaska och tejpa för hålet så inget kan ramla ur flaskan.

Utförande
Börja med att förklara att de ska få lyssna på ljudskillnader på olika stationer och var tydlig med att de ska få tänka vad de tror kommer hända/låta innan de börjar. Dela upp gruppen så det är några barn vid varje flaska/ ”station”, därefter får de undersöka flaskan hur det låter T.ex. om det låter starkt eller svagt. Därefter får de förflytta sig till nästa flaska. Efter alla har gått igenom alla flaskor så samlas alla och pratar om vad de upplevt, vad som hände, hur flaskorna lät och vilket material lät starkast och vilket lät svagast.

Pedagogiskt syfte
Syftet med aktiviteten är att uppmärksamma barn på olika ljud, hur olika material låter, om det låter starkt eller svagt. Låta barnen samarbeta med varandra och arbeta i grupp. Barnen får även ställa hypoteser vilket gör att barnen får tänka och dela med sig av detta till varandra. Barnen får också urskilja och undersöka olika fysikaliska och naturvetenskapliga begrepp t.ex. löv, ljud, starkt, svagt och pinnar. Och även vad Skolverket menar, nämligen att barn ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära” (2016, s.9)

Motivering till val av arbetssätt
Genom att arbeta med ljud på just detta sätt kan kopplas till att ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för […] fysikaliska fenomen” (Lättman-Masch, Wejdmark, Jacobsson, Persson & Ekblad, 2016)
Samt att barnen ska få upptäcka ljud med hjälp av naturmaterial och hur det låter i naturen. Ljud går även att arbeta vidare med, t.ex. låta barnen göra egna kartonger med olika material och låta barnen lyssna, låta barnen upptäcka var man kan upptäcka mer ljud eller bara låta dem vara tysta och låta dem upptäcka vad för olika ljud de hör just för stunden. 



Referenser
Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.

Wejdmark, M. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3. (2. uppl.) Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...