måndag 23 april 2018

Vattenreningsverk Grupp Mulle


Sammanfattning av vår redovisning

Utifrån frågeställningen, hur blir vattnet rent, har vi valt att konstruera en artefakt i form av ett vattenreningsverk och de mål i läroplanen för förskolan som kan knytas till vår idé är.

Förskolans värdegrund och uppdrag
·       Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssätt förutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet.

·       Förskolan ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.

Förskolans mål:
·       Att barnen utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar

·     Att barnen utvecklar sin förmåga att bygga, skapa, och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Skolverket, 2016).

Vi har medvetet valt olika didaktiska teorier som är relevanta och stärker vårt förhållningssätt i undervisningen med barnen. Friedrich Fröbel och John Deweys teorier handlar om att de tycker det är viktigt att barnen redan från tidig ålder får vara med och konstruera, därav att vi vill att barnen ska få vara med och bygga ett vattenreningsverk. Som tekniskt hjälpmedel använder vi oss av en Power Point vid vår redovisning. Vår konstruktion av vattenreningsverket satte vi ihop under redovisningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...