måndag 23 april 2018

Flyta - Sjunka - Grupp Maskros

Flyta - Sjunka - Grupp Maskros
Pernilla Svan, Fannie Göthe, Hillary Johansson, Alexandra Kleist Ståhl, Johanna Kortegangas 

Vilka naturföremål flyter eller sjunker?


Förberedelser: Åldrarna är 3–6 år. Förbered barngruppen om allemansrätten som betyder att man inte får störa och inte förstöra i naturen. Plats med mycket material. Förbered med hinkar så du kan fylla baljan med vatten. Testa gärna föremålen någon dag innan du utför aktiviteten så du själv får kunskap om de flyter eller sjunker.

Utförande: Dela upp barnen i två olika grupper där ena gruppen får hämta föremål som de tror flyter och den andra gruppen hämtar föremål som de tror sjunker. När de hämtat föremålen får de lägga det i respektive högar och ställa sig så nära baljan som möjligt så alla ser. Vi pedagoger tar sedan föremålen de hämtat och frågar varför de valt som de gjort och därefter lägger vi ner dem i baljan och ser om deras hypoteser stämmer. Efter detta diskuterar vi tillsammans med barnen om varför dessa flyter respektive sjunker.

Pedagogiskt syfte: Eftersom barnen själva får hämta materialet och lägga i vattnet så får de på ett lekfullt sätt undersöka och upptäcka föremålets densitet. Under denna aktivitet lär sig även barnen naturvetenskapliga begrepp.

Motivering till val av arbetssätt: Barnen ska upptäcka anledningen till att saker flyter eller sjunker och att det inte beror på vikten utan av material och dess form. Vi har blivit inspirerad av en aktivitet som finns i boken Leka och lära naturvetenskap och teknik ute på sidan 67. (Lettman-Mach, Weidmark, Johansson, Persson, Ekbland, 2016). Vi valde detta arbetssättet för att barnen ska få upptäcka och undersöka densitet på ett konkret sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...