måndag 23 april 2018

Utomhuspedagogik: Ljudmemory –Pullum Gallus

Anna E., Jacob J., Linnéa H., Anni M., Jennie D., Linda C. 

Valet av ljudmemory grundas i att lärandet (fysiken) ska vara något roligt och lekfullt, samt att vi utgår från en nivå där det inte krävs någon tidigare erfarenhet. Vi utgår från åldersgruppen 4-6 år. 
 Ett ljudmemory kan tillverkas av burkar med lock. Fyll burkarna med material där det ska finnas två burkar med samma innehåll. Låt alla ta en burk var, skaka burken och hitta sin kompis som har samma ljud. Det är bra med lock så att man kan byta innehållet, så att innehållet stannar kvar samt för barnen att kunna se vad som finns i burkarna.   
Förberedelse: Material i form av burkar! (kaffekoppar) Tänka ut planerat material att använda i burkarna. Dela grupper i 2 och ha 3 “pedagoger” i varje grupp som leder undervisningen. Undervisningen ska vara likvärdig i de båda grupperna. Avslutningsvis återsamlas halvgrupperna med sina pedagoger och går igenom lärandeobjektet i en ringsamling. 
Utförande: Vi börjar med att dela in barnen i två grupper varav 10 barn i varje grupp där de får arbeta både enskilt samt två och två. Sitta i en ring. Varje barn får en burk och sen ska de hitta sin burkkompis (de burkar som har samma innehåll hör ihop. Så barnen ska leta efter sin kompis). Efter lärotillfället återsamlas halvgrupperna och får diskutera olika frågor som exempelvis "vad tror ni det är i burken?", "hur lät de olika ljuden? och "kände någon igen ljuden från burkarna?" Osv. När barnen har gissat vad deras burk innehåller får de titta i burken. Pedagogerna samtalar med barnen om olika frågor kring lärandeobjektet. Barnen får därefter berätta vad de tyckte om uppgiften. . Sedan kan de tömma ut innehållet i skogen då innehållet tillhör skogen. Det sista i uppgiften så samlas båda grupperna igen. Då samtalar vi om övningen, så som "Varför tror ni att vi har gjort detta idag?  
Pedagogiskt syfte: Att lyssna efter ljud tränar hörselsinnet och koncentrationsförmågan. Att tillsammans lyssna på ljud och prata om begreppen starkt, svagt, högt och lågt när det gäller ljud leder ofta till livliga diskussioner som ger möjlighet att definiera vad dessa begrepp innebär. Vad är ljud? Ljud beskrivs förenklat som vågor i luftenFör att ljudet ska uppfattas måste det även finnas en mottagareett hörselorgan som kan känna av dessa vågor 
Motivering till val av arbetssätt: Vi ville använda oss av naturens resurser. Barns koncentrationsförmåga ökar i naturen och vi tänker att barnen kan träna sin hörsel lättare i en lugn miljö som naturens tidsskillnad från en bullrig förskolemiljö.  
I lärandeobjektet tränar barnen på att öka sin samarbetsförmåga samt visa hänsyn/respekt för sina kamrater till att lyssna på varandra och inte störa så att alla hör.  
Detta är en aktivitet som är genus neutral då den inte följer någon genusnorm.  

Denna aktivitet är modifierad utifrån boken "leka och lära naturvetenskap och teknik ute" Lättman-masch, R., Wejdmarh, M., Jacobsson, G., Persson, E., & Ekblad, A. (2014). Lek och lära naturvetenskap och teknik ute - Förskola och förskoleklass. Vimmerby: OutdoorTeaching 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Båtracet - ny uppladdning

Aspen Båtrace - Grupp Aspen Sara Brändström, Bao Luu, Jenny Lindeman Kim, Julia Carlsson, Sara Liljenroth & Malin Flinck  ...